Základní škola a Mateřská škola Vír ZŠ a MŠ Vír

„Naším cílem je být školou, do které budou děti rády chodit, ve které budou učitelé rádi učit a do které budou rodiče s potěšením posílat své děti…“

EV ve výuce

V naší škole se snažíme začleňovat EV nejen do výuky a projektů, ale často i do zájmových aktivit a činností školní družiny.

                                                                             

Pátrejte s baterkou aneb lovíme baterie

Víte, že v běžné české domácnosti se nachází průměrně okolo 49 baterií různých tvarů a velikosti?

Baterie jsou opravdu všude – v dětských hračkách, mobilech, počítačích, hodinách, rádiích, ovladačích a v různých předmětech každodenní potřeby. Život bez baterií si už takřka neumíme představit. Na druhé straně ale baterie představují riziko pro přírodu. Obsahují totiž některé toxické látky, které se časem začnou uvolňovat a mohou škodit v půdě, zvířatům i lidem. Proto je nutné mít baterie pod kontrolou a zacházet s nimi bezpečně – znamená to, že se nesmí nijak rozebírat ani házet do běžné popelnice, naopak, jsou pro ně speciální krabice…  Baterie v sobě mají ale zároveň i kovy, které je možné využít pro další výrobu, a tudíž se díky recyklaci baterií a akumulátorů nemusí těžit tolik nerostných surovin přímo „ze Země“. My jsme se vydali cestou do Muzea nové generace ve Žďáru nad Sázavou na jedno se sběrných míst baterií nedaleko zámku. A že nevíte kde jinde než u nás ve škole můžete baterie vyhodit? Podívejte se na interaktivní mapu na stránkách mapa.ecobat.cz a zjistíte, že takových míst je v České republice více jak 20 tisíc.

dscn4285

                                                                                         

Bez práce nejsou koláče  

Podzim už je v plném proudu, na jírovcích kolem školy už se houpou poslední lístečky a kaštany jsme dávno vysbírali. V rámci pracovních činností jsme se tedy vydali listí odhrabat a okolí školy trochu uklidit. Přestože se teploty začínají držet hodně nízko, my jsme se u práce pořádně zapotili.

 

                                                                        

Zdravé „experimentování“ našich prvňáků 

V hodině ČaSu jsme zkoumali ovoce a zeleninu. Zjistili jsme, že jíme kořeny, listy, plody a dokonce i květy. Už víme, že zbytky máme hodit vždy na kompost, protože si s nimi příroda sama poradí a usušené slupky od mandarinky (a dalších citrusů) poslouží dál. Všechny zkoumané vzorky jsme podrobili i chuťové zkoušce, na kterou jsme pozvali i druháky… A co říci závěrem?

MŇAM!

 

                                                                                                            

Poznáváme s baterkou

První letošní úkol do Recyklohraní měl název „Poznáváme s baterkou“.

Nejprve jsme si od paní učitelky vyslechli příběh Katky a Honzy a potom si povídali o bateriích, jejich vlivu na životní prostředí. Dozvěděli jsme se, že se baterie nesmí olizovat, rozebírat, nebo vyhazovat do přírody či do běžného koše. Zjistili jsme, že důvody pro recyklaci baterií jsou dva:

  1. do přírody se nedostanou nebezpečné látky
  2. spoříme primární surovin

Materiály, které se k výrobě baterií využívají, nejsou v přírodě neomezené a jejich zdroje se tenčí, proto s nimi musíme rozumně a co nejlépe hospodařit. Pokud to jde, tak tyto kovy recyklovat a opakovaně využívat k dalším účelům.

V závěru úkolu jsme vytiskli mapu ČR na papír A3  a zkusili jsme její hranice obrovnat vybitými bateriemi.

                                                                                                          

Od zrníčka k chlebu

V minulých dnech proběhl v rámci školní družiny projekt „Od zrníčka k chlebu“. Žáci nejprve zaseli jednotlivé druhy obilí do květináčů a pozorovali, jak rostou. Zjistili, že mezi nimi z počátku nejsou viditelné rozdíly v růstu. Další částí programu bylo pečení chlebů. Žáci sami pomleli obilí na mlýnku, vzniklou mouku přeseli – oddělili otruby od mouky a jednotlivé suroviny chystali do pekárny, která těsto umíchala a (mimo posledního kváskového) i upekla. Celkem jsme dělali 4 druhy chleba:

  1. CELOZRNNÝ PŠENIČNÝ (2/3 celozrnné mouky a 1/2 hladké mouky)
  2. PŠENIČNÝ  (1/3 celozrnné mouky a 2/3 hladké mouky + semínka – dýňové, slunečnicové, sezamové, chia,…)
  3. CELOZRNNÝ ŠPALDOVÝ S DÝŇOVÝM SEMÍNKEM
  4. CELOZRNNÝ ŽITNÝ z kvásku (pečený v troubě)

Všechny chleby jsme ochutnali a k našemu překvapení nám nejvíce chutnal ten s největším podílem celozrnné mouky.  A že byste si také rádi takový chléb doma upekli? Není problém – dobrou chuť!

CELOZRNNÝ PŠENIČNÝ CHLÉBdscn4047

200g celozrnné mouky

300g hladké mouky

200 ml vody

350 g bílého jogurtu

droždí

2 čajové lžičky soli

2 čajové lžičky kmínu

semínka (slunečnice, chia, dýně, sezam,…)

 

 

 

                                                                                                                      

Půda

Každý týden se těšíme na hodiny ČaSu, ve kterých se učíme spoustu zajímavých věcí. Nejvíce nás ale baví pokusy a díky nim přicházíme na zajímavosti, o kterých bychom jenom slyšeli a často jim snad ani nevěřili. Tentokrát jsme probírali půdní druhy a vlastnosti půdy. Dozvěděli jsme se, co všechno půda obsahuje a že funguje jako přírodní čistící filtr. Pozorovali a porovnávali jsme jak velká zrnka minerálů se v ní nacházejí, propočítávali jsme také kolik vody nasákne písčitá, jílovitá a hlinitá půda a kolik jí naopak propustí ven. Vyzkoušeli jsme si, jak je který druh tvárný a vše jsme zapisovali do tabulek.

                                                                                                        

Podzimníčci

K podzimu jednoznačně  patří skřítci „Podzimníčci“ – už jste nějakého viděli? Že neé? Tak se podívejte, jak si je představujeme my =)

                                                                                                                         

Ježek

Znáte tuhle písničku? My ano!

Když potkáte ježky,
jdou většinou pěšky,
nožičky maličký
a tělíčka těžký,
nejraděj maj z louky, dscn4126
žížaly a brouky,
jablíčka nejedí,
po těch mají pšouky.

Bušte do bubnů a do pián,
ježek není vegetarián,
je to vlastně hrůza přátelé,
co on sežvejká a sežere.

Když potkáte ježky,
jdou většinou pěšky,
zatím snad nedošli
na vrcholek Sněžky.
Asi nemaj běžky.

…. a bez nich je to těžký….

 (citace: http://www.karaoke-zabava.cz/karaoke-skladby/pisnicky-pro-deti/jezci)

Zkoumáme minerály

Víte, co jsou to minerály? Že jste o nich nikdy neslyšeli? Vždyť jsou všude kolem nás a některé z nich používáme dokonce každý den. Patří mezi ně třeba sůl kamenná, kterou ochucujeme jídlo. Tuha v naší tužce je také minerálem. I drahé kovy, jako je zlato nebo stříbro. Na první pohled se může zdát, že všechny vypadají stejně, ale nemusí to být pravda. O tom jsme se přesvědčili v dnešní hodině ČaSu. Jednoduchými pokusy jsme zjistili, že barva je pouze jednou z vlastností, kterou u minerálů rozlišujeme. Dalšími jsou například lesk, tvrdost, rozpustnost v octě, rozpustnost ve vodě,… Dokonce magnetické vlastnosti u některých nejsou vyloučeny. Nejprve nám hromádka „kamenů“ přišla divná, ale když jsme si vyhledali jejich názvy, mnohé se tím změnilo. Křemen, živec, kalcit, sůl kamennou i např. magnetit jsme tedy máčeli ve vodě, octu, pozorovali je lupami, nasvěcovali je, atd.. Musíme říct, že některá zjištění nás opravdu překvapila!

 

Farmaření

Dnes jsme v hodině ČaSu farmařili =)