Základní škola a Mateřská škola Vír ZŠ a MŠ Vír

„Naším cílem je být školou, do které budou děti rády chodit, ve které budou učitelé rádi učit a do které budou rodiče s potěšením posílat své děti…“

Činnost základní školy

Naši vítězové

Ve čt 14.12. jsme se zúčastnili florbalového turnaje málotřídních škol na Základní škole Nádražní v Bystřici nad Pernštejnem. Utkali jsme se se sportovci z Rozsoch, Rožné, Písečného a Bystřice nad Pernštejnem. Soupeři byli v dobré kondici, a proto nás vybičovali k excelentnímu výkonu, který potvrdil naši výbornou formu. Sklidili jsme tak plody z našich tréninků na oblíbeném florbalovém kroužku. Spolupracovali jsme při nahrávkách a nastříleli neuvěřitelných 26 gólů. Také náš gólman předvedl skvělý výkon, což ocenila i porota diplomem za nejlepšího gólmana a věcnou cenou. Jeho ocenění bylo třešničkou na našem vítězném dortu.

Matematika v Itálii?

Že matematika není všude kolem nás? Že převody jednotek jsou těžké a „k ničemu“? Že nepotřebujeme umět počítat, protože máme kalkulačku nebo mobil? V hodině matematiky jsme se pokusili tyto fámy vyvrátit a myslíme si, že se nám to povedlo. Matematiku potřebujeme několikrát denně – například při vaření! Jelikož putujeme po Itálii, recept byl jasný – uděláme „Tiramisu“.  Zjistili jsme, v jakých „otáčkách“ funguje šlehač a k čemu je dobré, když se točí pomalu či rychle, víme, kolik smetany jsme použili do krému, dokonce i kolik cukru se vejde do hrnečku. Dokážeme si vypočítat množství, odměřit polovinu, udělat dvojitou dávku a odhadnout, kolik bude čeho potřeba. Až se nám tiramisu rozleží, rozdělíme ho pěkně na zlomky a ještě si u toho pochutnáme.

Galerie

V pátek 8. 12. jsme se vypravili do Nového Města na Moravě. Cílem našeho výletu byla Horácká galerie. Zde nás čekal výukový program s názvem „Poprvé v galerii“, prohlédli jsme si zajímavé sochy a obrazy ve stálé expozici. Naučili jsme se nové pojmy jako sousoší, akt, busta. Prohlédli jsme si výstavu fotografií a zjistili jsme, čím vším se dá fotografovat.

Po zajímavé prohlídce jsme si sami zahráli na umělce a v tvůrčí dílně jsme vytvořili zajímavá dílka, která mohou v předvánočním čase potěšit i naše blízké.

Cestujeme letem světem

V minulých týdnech jsme cestovali minulostí, podívali jsme se, jak žili lidé před sto lety, jaké používali věci a divili jsme se, jak mohli žít bez elektřiny, telefonu, počítače či televize.

Abychom si všechny ty časové údaje mohli spočítat, naučili jsme se číselnou řadu do 100.

Prvňáci si udělali velkou zdravou hostinu, přinesli si plno ovoce a zeleniny. Zjistili jsme, jakou část rostliny jíme, zda-li se jedná o ovoce či zeleninu,  hledali jsme semínka a hlavně testovali chuť. Ještě teď se olizujeme =)

Hřebíkové obrázky

Tvořit se dá ze všeho a jakkoliv! My jsme zkombinovali hned několik materiálů dohromady – kov, dřevo, nitě i vlnu. Všichni už umíme zatloukat hřebíky a víme, že to není žádná legrace. Připomněli jsme si základy první pomoci i bezpečnosti při práci. Co nám vzniklo? A jestli nás to bavilo? Tak na to se podívejte ve fotogalerii.

Komponujeme

Hudební výchova je zábava! Nejen, že pořád něco zpíváme, ale vyzkoušeli jsme si na vlastní kůži, jak se asi cítí různí skladatelé. Známe délky i názvy not a pomlk, víme, kde která leží, rozeznáme vysoké a nízké tóny, některé souzvuky nám zní harmonicky jiné disonantně. Poznáme různé nástroje a dokonce jsme se pustili i do hudebních stylů a žánrů. A že každý správný skladatel musí umět i hrát? No samozřejmně! I my to zvládli – takže pěkně popořadě: nalepit noty do melodické linky, pojmenovat je, polepit klávesy podle oktáv, rozdat si tóny, vybrat podklad bicích a hurá na naši vlastní melodii – třeba v rockovém stylu. Opravdu jsme si to užili!

Domácí mazlíčci

Tak k nám zase po roce přišli na návštěvu domácí mazlíčci. Od jejich majitelů jsme se dozvěděli podstatné informace o jejich chovu. Víme, jak bydlí a čím se živí želva, křeček i králík.

Dalším úkolem bylo připravení referátu. Pracovali jsme s texty, vybírali důležité informace, zpracovávali je graficky (většina z nás na počítači, jiní ručně) a nakonec – to byl úkol nejsložitější – jsme svoji práci ostatním předvedli a své referáty prezentovali.

 

Půda

Že půda není jenom hlína, jsme se přesvědčili formou různých pokusů. Pozorovali jsme, zkoumali jsme, zapisovali jsme a už víme, že je půda plná minerálů, živočichů a humusu. Zjistili jsme, že pro pěstování rostlin je nejlepší půda hlinitá, jílovitou půdu používáme na tvoření – třeba keramiku a písčitá nám propouští tolik vody, že je vhodná akorát tak pro kaktusy.

Povrch planety Země

Pracovali jsme s mapou, zjistili jsme, že každé místo je jinak vysoko. Už si nespleteme barvy na mapě, víme, co se pěstuje v nížinách, pahorkatinách, vrchovinách i jak se žije na horách.